Cost Per Action (CPA) Değerini Nasıl Düşürürüz?

Yazar: 1 hafta önce yayınlandı

CPA, cost per action kelimelerinin baş harflerinden oluşan bir kısaltmadır. Cost per action olarak ifade edilen CPA kısaltmasının Türkçe’deki açılımı ise edinme başına maliyettir. Cost per action, yani CPA reklam, internet pazarlamacılığı için son derece önemli bir reklam yönetimidir. Bu yazımızda, CPA nedir sorusunu cevaplayıp CPA değerlerinin nasıl hesaplandığını açıklayacağız. Ayrıca, CPA reklam ile ilgili pazarlamacılar için de konu hakkında tatmin edici bilgiler sunacağız. Yazımıza başlamadan önce ise CPA reklamlarıyla ilgili her düzenlemeyi sizin adınıza yürütebilmesi için bir dijital pazarlama danışmanlığı ile birlikte çalışabileceğinizi hatırlatmak isteriz. Haydi öyleyse şimdi CPA nedir sorusu ile yazımıza başlayalım.

CPA Nedir?

CPA nedir sorusu e-ticaret ile ilgilenen hemen hemen herkesin cevabını merak ettiği bir sorudur. Aslında, CPA, çevrimiçi pazarlama metotlarıyla ilgilenen herkes tarafından bilinen ve uygulanan bir reklamcılık türüdür. CPA nedir sorusunu daha detaylı bir şekilde de açıklayabiliriz. CPA, yani edinme başına maliyet, herhangi bir çevrimiçi pazarlama kampanyasında gerçekleşen her bir eylem başına yapılan ödemeyi ifade etmektedir. Peki, işletmeler, çevrimiçi pazarlama kampanyaları için neden bu yöntemi tercih etmektedirler? Çünkü, edinme başına maliyet, tıklama başına maliyetle ödeme yapmaktan daha avantajlı ve etkilidir. Bu sonuca nasıl varabiliyoruz? Eğer, çevrimiçi ortamlarda herhangi bir ticari faaliyette bulunuyorsanız bu sorunun cevabını anlamak sizin için çok daha kolay olacaktır. Çevrimiçi ticari faaliyetlerde bulunan işletmelerde, çevrimiçi ortamlardan herhangi bir satın alma işlemini ifade eden terime dönüşüm adı verilmektedir. Edinme başına maliyet de bu tür bir işlem gerçekleştiği takdirde ödeme yapmayı planlayan bir reklamcılık modelidir. Yani, tıklama başına maliyetle uygulamış olduğunuz çevrimiçi reklamlarda, reklamlarınıza her tıklandığında ödeme yapmanız gerekmektedir. Bu modelde ise dönüşümler baz alınarak ödeme gerçekleştirilir.

CPA Neyin Kısaltması?

CPA nedir sorusunu cevapladığımıza göre, şimdi de CPA kısaltmasının açılımını kısaca sizlerle paylaşıyor olalım. CPA terimi, İngilizce olarak cost per action kelimelerinin baş harflerinden oluşan bir kısaltmadır. Bu reklamcılık teriminin Türkçe karşılığı ise edinme başına maliyet olarak çevrilmektedir. Artık CPA nedir konusu ile ilgili yanıtlanmamış herhangi bir soru kalmadığına göre şimdi de edinme başına maliyetin nasıl hesaplanacağını açıklayalım.

CPA Nasıl Hesaplanır?

Çevrimiçi pazarlama metotlarının tamamı için birtakım basit maliyet hesaplama formülleri bulunmaktadır. CPA reklam için ise bu formül “gerçekleşen eylem / maliyet” şeklinde uygulanır. Haydi şimdi bu formül ile basit bir örnek üzerinden bir CPA reklam maliyetini hesaplayalım. İşletmenizin çevrimiçi olarak bayan ayakkabıları sattığını varsayalım. Bunun için başlatacağınız CPA reklam kampanyasına da 4 bin TL tutarında bir bütçe ayırdınız. Bu CPA reklamları üzerinden 100 adet ayakkabı satışı gerçekleştirmeniz halinde, edinme başına maliyet değerini bulabilmek için paylaşmış olduğumuz formülü şu şekilde uygulamalısınız: “4000/100 = 40”

Yani, bu durumda, satacak olduğunuz bayan ayakkabılarınıza ait pazarlama kampanyanız kapsamında yürütmüş olduğunuz reklamların CPA değeri 40 olacaktır. Peki, bu hesaplamadaki asıl amaç nedir? CPA reklamlarında, ürün reklamlarınıza ne kadarlık bir bütçe ayırmanız gerektiğini hesaplayabilmek önemlidir. Bunu hesaplarken de bir ürün üzerinden sağlamış olduğunuz kar oranının risksiz olarak ürün reklamına yatırabileceğiniz kısmını belirlemeniz gerekmektedir. İşte, edinme başına maliyet değerini bulmak için kullanacağınız bu formül sayesinde CPA değeri olarak bilinen bu oranları belirleyebilirsiniz.

CPA Değeri Nasıl Azaltılır?

CPA nedir ve nasıl hesaplanır sorularını detaylı olarak açıkladığımıza göre şimdi de bu değerleri azaltabilmek adına uygulayabileceğiniz yöntemleri sizlerle paylaşalım. Bu yöntemler sayesinde, cost per action, yani CPA değerlerini azaltarak işletmenizin reklam kampanyalarının maliyetini de önemli ölçüde düşürebilirsiniz. Bu sayede işletmenizin reklam kampanyalarından elde edeceğiniz tasarrufları farklı yatırımlarla değerlendirebileceksiniz.

CPA değerini azaltarak edinme başına maliyeti düşürebilmeniz adına uygulayabileceğiniz birçok farklı yöntem bulunmaktadır. Fakat, bu yöntemlerin tamamı, sizin, kendi reklamlarınız üzerindeki analizlerinize bağlı olarak geliştirilecektir. Bu analizleri gerçekleştirebilmeniz adına ise mutlaka belirli seviyede bir çevrimiçi pazarlama bilgisine ve tecrübesine sahip olmanız gerekmektedir. Bu analizler sonucunda elde edeceğiniz raporlar, sizlere, CPA değerini düşürebilmeniz adına sonuç odaklı bilgiler sağlayacaktır. Bu veriler ile ilgili farklı modelleri deneyerek hem ürün stratejinize hem de hedef kitlenize en uygun modelleri geliştirebilirsiniz. Bu işe başlamadan önce ise ilk olarak hedef pazarlarınızı belirlemelisiniz. Daha sonra ise hedef kitlenizin bu pazarlardaki etkileşim ve dönüşüm zamanlarını doğru bir şekilde tespit ederek reklam planlamalarınızı buna uygun bir şekilde oluşturmalısınız.

Müşteri Edinme Maliyeti (CAC) Nedir?

CAC (Customer Acquisition Cost), çevrimiçi ortamlarda daha fazla potansiyel müşteri bulabilmek adına geliştirilmiş bir sistemdir. Bu sistem, günümüz çevrimiçi ticaret piyasasındaki rekabetin son derece yüksek olması sonucunda geliştirilmiştir. Peki, CAC (Custemer Acquisition Cost), tam olarak nedir ve ne anlama gelmektedir? CAC, aslında, işletmelerin çevrimiçi pazarlama kampanyalarında kullanmakta oldukları bir maliyet modelidir. Bu maliyet modeli, tam olarak, daha fazla potansiyel müşteriye erişebilmeniz adına ayırmanız gereken bütçenin miktarını belirlemektedir. Bu sistemin belirlemiş olduğu pazarlama maliyeti verileri sayesinde, pazarlama stratejilerinizde ne gibi değişiklikler gerçekleştirmeniz gerekeceğini de kolayca saptayabileceksiniz. Çevrimiçi pazarlama sektörüne yönelik araştırmalar, işletmelerin, daha fazla potansiyel müşteriye erişebilmek adına ayırdıkları bütçelerin mevcut müşterileri için ayırdıklarından neredeyse 10 kat fazla olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bu noktada, tekrar müşterisi düşük seviyelerde olan işletmeler için CAC (Customer Acquisition Cost), son derece önemli bir metriktir. CAC, tekrar müşterisi fazla olan işletmeler için de karlılık oranlarını çok daha yüksek seviyelere çıkartabilmeleri konusunda büyük önem arz etmektedir.

Müşteri Edinme Maliyeti Nasıl Hesaplanır?

CAC (Customer Acquisition Cost) hakkında bilinmesi gereken temel konuları açıkladığımıza göre CAC değerini nasıl hesaplayacağınızı da sizlerle paylaşmanın zamanı geldi. Aslında CAC değerlerini hesaplarken de CPA değerini hesaplamakta kullanmış olduğunuz formülün bir benzerini kullanmanız gerekiyor. Bu formülde ise farklı olarak yalnızca bir değişken bulunmakta. CAC (Customer Acquisition Cost) değerini hesaplarken kullanmanız gereken hesaplama modelini şu şekilde formüle edebiliriz: işletmenizin kazanmış olduğu yeni müşteri sayısı / CAC maliyeti

Haydi şimdi bu formül ile CAC değerini nasıl hesaplayabileceğinizi uygulamalı olarak açıklayalım. Bu örneğimizde de CPA örneğimizde kullanmış olduğumuz aynı modeli kullanacağız. Çevrimiçi ortamlardaki marka bilinirliğinizi artırmak amacıyla başlatacağınız kampanyanız için 4 bin TL tutarında bir bütçe ayırdınız. Bu kampanyanız son derece başarılı oldu ve işletmenize 400 adet yeni müşteri kazandırdınız. Bu durumda, marka bilinirliğinizi artırmak amacıyla düzenlemiş olduğunuz bu kampanyanızın CAC maliyetini bulmak için şu işlemi yapmanız gerekecektir: 4000/400 = 10

Bu formüle göre bu kampanyanızın CAC maliyeti müşteri başına 10 TL olarak hesaplanmıştır. Yani, düzenlemiş olduğunuz bu reklam kampanyasına, işletmenizin kazanmış olduğu her bir yeni müşteri başına 10 TL ödemiş oldunuz. CPA ve CAC maliyetleri ile ilgili hazırlamış olduğumuz bu makalemizin sonuna gelirken sizlere önemli bir hatırlatmada bulunmak isteriz. Eğer, çevrimiçi pazarlama kampanyalarınızın CPA veya CAC değerlerini daha makul seviyelere çekmek istiyorsanız mutlaka profesyonel bir Dijital Pazarlama Danışmanı ile birlikte çalışmanız gerekmektedir.

    Danışmanlık ya da Eğitim Teklifi Alın

    Paylaş
    Haydar Özkömürcü

    Pazarlama Danışmanı, Growth Hacker Profesyonel kariyeri süresince dünya genelinde, General Electric, J&J, T. İş Bankası gibi 300’den fazla marka ile çalışmıştır. Sektörde aktif olarak çalışan 3000’den fazla öğrencisi bulunmakta. SEMrush Blog, Brandmap gibi sektörün öncü yayınlarında makaleler yazmakta olup, İnternet ve Teknoloji alanında Türkiye’nin en etkin kişisi seçilmiştir. Google Partneri Cremicro'nun kurucusudur. Google Ads, Semrush, Facebook Ads sertifikaları bulunmaktadır.

    Teklif Al
    X Teklif Al

      Danışmanlık ya da Eğitim Teklifi Alın